Κάτι σχετικό με ντίζες και έλεγχο αυτών

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω

Κάτι σχετικό με ντίζες και έλεγχο αυτών

Δημοσίευση από klik_k Την / Το Πεμ Ιουν 28, 2012 5:13 pm

Ντίζες και τρόπος ελέγχου αυτων

Διάβασα αυτό και το παραθέτω προς ενημέρωση και των υπολοίπων συμφορουμιτών.

Όσο και αν η σύλληψη της λειτουργίας των ντιζών είναι απλή, ωστόσο απαιτούν μία ελάχιστη φροντίδα για να αποδίδουν τα μέγιστα. Ο σημαντικότερος εχθρός τους παραμένει η φθορά της εξωτερικής μόνωσης, ιδιαίτερα στα σημεία όπου η ντίζα κινείται παράλληλα με την κίνηση του τιμονιού. Στις περιπτώσεις αυτές, η σκουριά εμφανίζεται πολύ σύντομα από εισροή υγρασίας στο εσωτερικό της. Θα πρέπει συχνά να ελέγχουμε τη μόνωση των ντιζών για σημεία όπου από την τριβή η κυλινδρική εξωτερική μόνωσή τους έχει γίνει επίπεδη. Ο ασφαλέστερος τρόπος για να εντοπίσουμε κάποιο πιθανό σημείο φθοράς είναι μετακινώντας το τιμόνι από τέρμα σε τέρμα, έτσι ώστε να προκαλέσουμε ηθελημένη επαφή των ντιζών με κάποιο σταθερό σημείο της μοτοσικλέτας. Πολλές φορές παρατηρείται έντονη φθορά στα άκρα των ντιζών, φαινόμενο το οποίο οφείλεται στη μη σωστή συνεργασία της ντίζας και του κινούμενου εξαρτήματος ή ακόμα και κακή λίπανση λόγω συγκέντρωσης σκόνης ή υγρασίας.
Η σωστή διαδρομή της ντίζας

Ο βασικός κανόνας αναφορικά με τη διαδρομή μιας ντίζας είναι ο γνωστός για την ευθεία διαδρομή. Όσο πιο ευθεία είναι η τοποθέτησή τους, τόσο ευκολότερη και πιο αξιόπιστη θα είναι η λειτουργία τους. Οι έντονες καμπές δυσχεραίνουν τη λειτουργία της ντίζας, αυξάνουν τις εσωτερικές τριβές του συρματόσχοινου και τελικά μπορεί να οδηγήσουν στο κόλλημα της ντίζας. Πριν από οποιαδήποτε αντικατάσταση ντίζας, σημειώστε την αρχική διαδρομή της παλιάς, καθώς ιδιαίτερα στη ντίζα του γκαζιού και του συμπλέκτη οι περισσότερες δυσλειτουργίες προέρχονται από κακή τοποθέτηση. Βασικό είναι σε περιπτώσεις αλλαγής ντίζας αέρα (choke) ή γκαζιού να κάνουμε τον έλεγχο καλής λειτουργίας τους περιστρέφοντας το τιμόνι από άκρη σε άκρη με τον κινητήρα σε λειτουργία και ελέγχοντας το ρελαντί (φυσικά πρέπει να μένει απολύτως σταθερό). Ένας ακόμη εχθρός της καλής λειτουργίας των ντιζών είναι και οι υψηλές θερμοκρασίες, καθώς η θερμοκρασία της εξάτμισης για παράδειγμα μπορεί να προκαλέσει τη φθορά του καλύμματος με αποτέλεσμα να χαθούν οι μονωτικές του ικανότητες. Έτσι, οι υγρασίες θα εξαφανίσουν τη λίπανση από το εσωτερικό τη ντίζας και κάποια στιγμή, η οποία είναι συνήθως και η χειρότερη δυνατή, θα κολλήσει.
Ρυθμίσεις


Η ρύθμιση των ντιζών είναι βασικός παράγοντας καλής λειτουργίας της μοτοσικλέτας. Εκείνο που θα πρέπει να προσέξουμε ιδιαίτερα είναι η ελευθερία στις κινήσεις τους κατά τη λειτουργία της ανάρτησης έτσι ώστε να μην υπάρχει έντονη τάνυσή τους, καθώς και κατά την περιστροφή του τιμονιού από τέρμα δεξιά σε τέρμα αριστερά. Οι περισσότερες ντίζες ρυθμίζονται εύκολα με ένα απλό παξιμάδι και το οποίο, ανάλογα τη ρύθμισή του, ελευθερώνει ή μαζεύει τη διαδρομή της ντίζας. Είναι σύνηθες να βλέπουμε τους ρυθμιστές αυτούς (κυρίως για τον συμπλέκτη και για τη ντίζα γκαζιού) ακριβώς μετά από τα αντίστοιχα χειριστήρια (μανέτα και γκριπ γκαζιού).
Λίπανση


Όσο οι ώρες λειτουργίας των ντιζών αυξάνονται, τόσο δυσκολότερη γίνεται και η χρήση τους. Αυτό μπορεί να προκληθεί είτε από φθορά (ξέφτισμα) του εσωτερικού συρματόσχοινου, είτε από ανεπιθύμητη συγκέντρωση στερεών σωματιδίων οφειλόμενα σε σκόνη ή ακόμα και σε κομμάτια της εξωτερικής μόνωσης της ντίζας. Για τους παραπάνω λόγους είναι απαραίτητο να γίνεται μία εργασία λίπανσης για να διευκολύνουμε τη λειτουργία τους και να παρατείνουμε έτσι και τη διάρκεια ζωής τους. Θα προτείνουμε έναν εύκολο και αξιόπιστο τρόπο λίπανσης των ντιζών, ο οποίος απαιτεί μόνο την ύπαρξη του λιπαντικού και μία πλαστική σακκούλα. Αφαιρούμε τη μία άκρη της ντίζας (συνήθως το μέρος το οποίο είναι στο τιμόνι) και την τοποθετούμε μέσα σε μία πλαστική σακούλα στην οποία έχουμε ανοίξει μια τρύπα. Στη συνέχεια, γεμίζουμε τη σακούλα με λιπαντικό και αφήνουμε τη βαρύτητα να δράσει
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Φυσικά υπάρχει και ο τρόπος του λιπαντικού σπρέι, αλλά δεν είναι τόσο φθηνό όσο η λύση που σας προτείνουμε. Υπάρχουν περί τα 30 διαφορετικά είδη ντιζών αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας τους πάνω στο αντίστοιχο εξάρτημα, 4 ή 5 διαφορετικά μεγέθη (πάχους) στο εξωτερικό περίβλημα, 7 ή 8 διαφορετικά μεγέθη διαμέτρου του συρματόσχοινου, και όλα αυτά είνια εξαρτόμενα από τον προμηθευτή ή τον κατασκευαστή της ντίζας. Γι’ αυτό το λόγο θα πρέπει πάντοτε να φυλάμε την παλιά ντίζα με σκοπό να ελέγχουμε κατά πόσο η καινούργια πληροί τις προδιαγραφές της αρχικής και θεωρητικά γνήσιας ντίζας. Πάντως υπάρχουν και οι ντίζες που μπορούμε να τις προσαρμόσουμε κάθε φορά ανάλογα με τις ανάγκες της κάθε μοτοσικλέτας. Για παράδειγμα, μία μοτοσικλέτα με άλλες αναρτήσεις σε σχέση με τις εργοστασιακές, ενδέχεται να απαιτεί διαφορετικό μήκος ντίζας που να μην υπάρχει στο εμπόριο και να πρέπει να κατασκευαστεί.
Tips για καλύτερες ντίζες

1. Ελέγξτε οπτικά τη νέα ντίζα σε σχέση με την παλιά ώστε να έχει τα ίδια τελειώματα και το ίδιο μήκος με την αρχική ντίζα.
2. Μετρήστε το μήκος του γυμνού συρματόσχοινου από την παλιά ντίζα και σημειώστε το, μιας και εκφράζει το μήκος ανάμεσα στο τέλος του οδηγού της ντίζας και του κινούμενου μέρους.
3. Κρατήστε και επανατοποθετήστε οποιοδήποτε ειδικό στήριγμα υπάρχει στην παλιά ντίζα, μιας και κάποιο σημαντικό ρόλο θα παίζει στην καλή λειτουργία της.
4. Πριν τοποθετήσετε την ντίζα, λιπάνετε το τελείωμά της για να αποφύγετε φθορά από τριβές.
5. Υπάρχουν αρκετά σετ στην αγορά με ειδικά τελειώματα ντιζών. Καλό είναι να τα διαθέτουμε στο σπίτι μας απλά και μόνο για να μπορέσουμε να επισκευάσουμε την ντίζα μας σε κάποια έκτακτη ανάγκη.

Πηγή περιοδικό (moto triti)


Έχει επεξεργασθεί από τον/την klik_k στις Πεμ Ιουν 28, 2012 9:03 pm, 5 φορές συνολικά
avatar
klik_k

Αριθμός μηνυμάτων : 394
Ημερομηνία εγγραφής : 19/05/2012
Τόπος : Οπου ξημερώνει

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Κάτι σχετικό με ντίζες και έλεγχο αυτών

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Πεμ Ιουν 28, 2012 8:36 pm

Ευχαριστούμε Κώστα φίλε μου για το πάρα πολύ ωραίο θέμα για κάτι που εργάζεται αόρατα και αθόρυβα αλλά συνεχώς και του οποίου αμελούμε την συντήρηση σχδόν πάντα μέχρι να κοπεί και να μην έχουμε φρένο ή συμπλέκτη και να βλαστημίσουμε την ώρα και την στιγμή που τσιγγουνευτήκαμε λίγο λιπαντικό σπραίυ ή δεν κάναμε το κόλπο με την σακούλα.

Εύγε φίλε μου ! cheers cheers cheers cheers cheers cheers

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27784
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 55
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Κάτι σχετικό με ντίζες και έλεγχο αυτών

Δημοσίευση από klik_k Την / Το Πεμ Ιουν 28, 2012 8:41 pm

προσπαθώ να μεταφέρω εδώ αυτά που μου κάνουν εντύπωση φίλε και ίσως πολλοί από εμάς να μην τα έχουμε υπ όψην μας Smile
avatar
klik_k

Αριθμός μηνυμάτων : 394
Ημερομηνία εγγραφής : 19/05/2012
Τόπος : Οπου ξημερώνει

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Κάτι σχετικό με ντίζες και έλεγχο αυτών

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Πεμ Ιουν 28, 2012 8:48 pm

Και πολύ καλά κάνεις Κώστα φίλε μου και ότι βρίσκεις τεχνικό βάλτο.

Προσωπικά έχω πολύ πράμα αλλά θα τα βάζω όπως είπα σταδιακά αν προλάβει κάποιος άλλος φίλος και ανοίξει θέμα θα συμπληρώσω από κάτω οπότε βάζε φούλ είναι πολύ ενδιαφέροντα και ωραία.

Συμβάλουν δε τα μέγιστα στην ασφάλειά μας γιατί ένα καλοσυντηρημένο εργαλείο είναι και ασφαλές. Wink

Μην θεωρείς τίποτα ότι είναι γνωστό, ακόμα και το απλούστερο, βοηθάς πολύ κόσμο και ιδιαίτερα τους νεοεισερχόμενους στον χώρο που συνήθως ντρέπονται να ρωτήσουν ή όπως έχω δεί σε μερικά φόρουμ κατά το παρελθόν να γίνονται και θύματα χλευασμού γιατί ρώτησαν κάτι απλό.

Αυτό βέβαια εδώ αν γίνει θα υπάρξει προειδοποίηση και αν ο παραβάτης δεν συμμορφωθεί θα αποχωρήσει από την παρέα γιατί νοοτροπία μας είναι ότι χαζή ερώτηση δεν υπάρχει αλλά χαζές απαντήσεις. Wink

Προχώρα φίλε μου ακάθεκτος. Very Happy

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27784
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 55
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης