Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Πήγαινε κάτω

Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Κυρ Απρ 15, 2018 8:49 am

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

Μέχρι στιγμής η πιο εξειδικευμένη σκέψη που υπάρχει για την αξιολόγηση ενός λιπαντικού στην προστασία του κιβωτίου, είναι να περνά τις προδιαγραφές JASO. Αν κάποιος γνωρίζει πως πρέπει να εξετάζει αν το λιπαντικό που θέλει να αγοράσει περνά τις προδιαγραφές JASO, τότε ανήκει ήδη στην μειοψηφία. Ακόμα πιο λίγοι βέβαια, είναι όσοι γνωρίζουν την δοκιμή FZG. Πρόκειται για μία μέτρηση που ανέπτυξε το Ινστιτούτο Μηχανικών Ερευνών FZG (Forschungsstelle für Zahnrader und Getriebebau) που ανήκει στο Πανεπιστήμιο του Μονάχου.


Στέλνοντάς μας η MOTUL την είδηση πως το σύνολο λιπαντικών της σειράς 7100 4Τ έχει βαθμολογηθεί με FLS>14 όπως άλλωστε και η 300V Factory Line, που φυσικά το περιμένει κανείς γιατί είναι η αγωνιστική της σειρά, ενώ η 5100 4T βαθμολογήθηκε με το επίσης αξιόλογο FLS=14, συνειδητοποιήσαμε πως βρισκόμασταν μπροστά σε ένα σημαντικό πρόβλημα. Λίγοι αναγνώστες ξέρουν τι σημαίνει FLS>14. Οπότε είναι μία ευκαιρία για μία γενικότερη ενημέρωση:


[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]



[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]



Η κλίμακα FLS, αντιστοιχεί στην δοκιμή FZG κι έχει υιοθετηθεί από τον ASTM (American Society for Testing and Materials) με την ονομασία D-5182, πρόκειται για μία κλίμακα που λειτουργεί σε 15 βαθμίδες: Από το ένα έως το 14 και μεγαλύτερο του 14… Η ανώτερη ποιοτική ένδειξη που μπορεί να έχει ένα λιπαντικό είναι >14 και η μικρότερη το 1. FLS σημαίνει “Failure Load Stage”κι αντιστοιχεί σε ένα στάδιο μέτρησης. Πιο συγκεκριμένα:

Η δοκιμή γίνεται σε ειδικά κατασκευασμένο για τον σκόπο, όργανο μέτρησης που περιστρέφει δύο γρανάζια που κατασκευάζονται πάντα με συγκεκριμένη προδιαγραφή ώστε να υπάρχει μέτρο σύγκρισης. Το όργανο αυτό, όπως φαίνεται και στις συνοδευτικές φωτογραφίες, περιστρέφει τα γρανάζια με 1450 στροφές ανά λεπτό, πράγμα που δεν ακούγεται υπερβολικό, αλλά είναι το φορτίο και η διάρκεια της δοκιμής εκείνα που παίζουν ρόλο.


[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]



η λειτουργία της μηχανής μέτρησης που ανέπτυξε το Ινστιτούτο Μηχανικών Ερευνών FZG
 
Κάθε εξεταζόμενο λιπαντικό, θερμαίνεται ακριβώς στους 90ο Κελσίου πριν την δοκιμή κι αμέσως μετά ξεκινούν κύκλοι μέτρησης, ένα FLS δηλαδή. Οι κύκλοι αυτοί αντιστοιχούν σε 21.700 περιστροφές των γραναζιών που πρακτικά σημαίνει περίπου 15 λεπτά λειτουργίας. Μετά από κάθε κύκλο τα γρανάζια ελέγχονται οπτικά για μικρο-ατέλειες και σε περίπτωση που δεν υπάρχει το παραμικρό, τότε συνεχίζουν σε ένα ακόμη κύκλο. Έτσι λοιπόν ένα λιπαντικό που άντεξε δέκα κύκλους, βαθμολογείται με FLS=10.


[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
η δοκιμή στηρίζεται στον οπτικό έλεγχο
[url][/url]
 


Σε περίπτωση που το λιπαντικό φτάσει τους 14 κύκλους χωρίς να αφήσει τα γρανάζια να πάθουν την παραμικρή φθορά, τότε υπερδιπλασιάζουν το φορτίο (714.2 Nm) και ολοκληρώνουν ακόμη έναν κύκλο. Σε περίπτωση που περάσει κι αυτή την δοκιμασία, τότε βαθμολογείται με FLS>14 την μέγιστη δυνατή βαθμολογία.



Ενδεικτικά, για να υπάρχει μέτρο σύγκρισης με τους κύκλους δοκιμής, μερικά φορτία που ασκούνται στα κιβώτια μοτοσυκλετών που είναι ξακουστές για την ροπή τους, και την αμεσότητα μετάδοσης είναι τα εξής:
Yamaha Vmax = 167 Nm
Kawasaki ZZR 1400 = 163 Nm
Suzuki Hayabusa = 155 Nm

Με βάση τα παραπάνω, η ένδειξη FLS>14 σημαίνει ότι το λιπαντικό που κρατάτε στα χέρια σας υπερκαλύπτει τις ανάγκες της μοτοσυκλέτας σας και φυσικά αποτελεί πλέον μία αξιολόγηση προστασίας, και όχι απλά μία προδιαγραφή καταλληλότητας, όπως είναι η JASO.


[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]



φωτογραφία της μηχανής για την δοκιμή FZG εν ώρα λειτουργίας
Η προδιαγραφή JASO ωστόσο δεν ορίζει συγκεκριμένα κριτήρια για την προστασία που κιβωτίου ταχυτήτων, πέραν της αντοχής του λιπαντικού σε υψηλές διατμητικές τάσεις, και χωρίζεται σε ξεχωριστές κατηγορίες για δίχρονους και τετράχρονους κινητήρες. Οι MA και MB (JASO MA/MB) είναι για τετράχρονους κινητήρες με ενιαίο σύστημα λίπανσης με την MB να χρησιμοποιείται όπου απαιτείται πιο χαμηλή τριβή. Αντίστοιχα για τους δίχρονους, οι σχετικές βαθμίδες της προδιαγραφής JASO είναι οι FA/FB/FC/FD με την FA και FB να διαφέρουν σε επίπεδο λιπαντικότητας και τις υπόλοιπες δύο να έχουν την ίδια λιπαντικότητα με την FB αλλά να διαφέρουν σε επίπεδο απορρυπαντικότητας με την FD να έχει το υψηλότερο. Οι προδιαγραφές JASO καθορίστηκαν από έξι οργανισμούς που έφτιαξαν μία γραμματεία:
Petroleum Association of Japan (PAJ)
Japan Automobile Manufacturers Association, Inc. (JAMA)
Society of Automotive Engineers of Japan, Inc. (JSAE)
Land Engine Manufacturers Association (LEMA)
Japan Lubricating Oil Society (JALOS)
Japan Boating Industry Association (JBIA)
και μέλη της είναι επίσης πολλοί κατασκευαστές λιπαντικών, και πανεπιστήμια.
Η JASO καθορίζει λοιπόν τις προδιαγραφές καταλληλότητας, αλλά έρχεται η δοκιμή FZG να αποδείξει εργαστηριακά σε πιο βαθμό προστατεύει κάθε λιπαντικό.
Επιπρόσθετα και με βάση τα παραπάνω, γίνεται ίσως ακόμα πιο κατανοητό πως τα λιπαντικά των μοτοσυκλετών διαφέρουν πολύ από εκείνα των αυτοκινήτων, για μία σειρά από λόγους που ξεκινούν από τις προδιαγραφές JASO και καταλήγουν στην δοκιμή FZG..


ΠΗΓΗ : MOTOMAG.GR

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27474
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 56
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Κυρ Απρ 15, 2018 8:55 am

Εξαιρετικό πραγματικά άρθρο που πλέον επιτρέπει σε όλους μας ξεκάθαρα να αξιολογήσουμε με βάση τις προδιαγραφές της μοτοσυκλέτας μας το απαιτούμενο λάδι.

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27474
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 56
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Δημοσίευση από vagma Την / Το Κυρ Απρ 15, 2018 12:35 pm

motul.............the best......ενα αρθρο που αποδεικνυει και εργαστηριακα την πραγματικη ποιοτητα μεταξυ των λιπαντικων που κρυβεται επιμελως στις προδιαγραφες που εχουν θεσπιστει.............για αυτο πολλες φορες λεω μην κοιτατε μονο τις προδιαγραφες ενος λιπαντικου αφου για την ιδια προδιαγραφη υπαρχουν ορυκτελαια και φουλ συνθετικα που την καλυπτουν............
avatar
vagma

Αριθμός μηνυμάτων : 1540
Ημερομηνία εγγραφής : 26/03/2016
Ηλικία : 43
Τόπος : ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Κυρ Απρ 15, 2018 1:51 pm

Για να πάρετε μια καλύτερη ιδέα του τι πρέπει να κοιτάτε όταν συγκρίνετε για να επιλέξετε δείτε ένα παράδειγμα τεχνικών προδιαγραφών λαδιού [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.] 


Οι κατασκευαστές που δεν φοβούνται την σύγκριση τόχουν πάντα εύκαιρο να το δείτε.


Και ένα της AΜSOIL που αυτοί το ονομάζουν <<FOUR BALL WEAR  TEST>> (σχετικό με το θέμα) [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.] 


Και μιας και μας δίνεται η ευκαιρία ας προχωρήσουμε και λίγο παραπέρα και να εξηγήσουμε  και τι σημαίνει Total Base Number = TBN που το βλέπουμε και αυτό στις προδιαγραφές και το τι σημαίνει βλέπουμε  [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]


Τώρα σχετικά με το σχόλιο του Βαγγέλη και αν υπάρχουν ορυκτέλαια που να πιάνουν τα νούμερα των ημισυνθετικών (ορυκτέλαια με προσθήκες χημικών αναλόγως του επιδιωκομένου σκοπού) και ακόμα περισσότερο των πλήρως συνθετικών θα αναφέρω πως πρέπει να ελέγχουμε τις προδιαγραφές βάση των παραπάνω παρατεθέντων στοιχείων και όχι μόνο προκειμένου να βρούμε  τι κάνει το κάθε λάδι και να επιλέξουμε. 


Οι προδιαγραφές είναι δύσκολο να <<μαγειρευτούν>> σε σοβαρές εταιρείες διότι απλά οι ιδιώτες έχουν πλέον την δυνατότητα να προβούν σε αναλύσεις μέσω ανεξάρτητων εργαστηρίων και να κάνουν <<ρόμπα>> αν μου επιτραπεί η έκφραση όποιον αναφέρει στις τεχνικές προδιαγραφές του κάτι που δεν ισχύει. Επίσης και πολύ περισσότερο οι ανταγωνιστές που είναι πολλοί και όταν παίζεται χρήμα δεν υπάρχει έλεος μεταξύ εταιρειών. Σοβαρές εταιρείες και μεγάλες δεν διακινδυνεύουν την φήμη τους με το να κάνουν κάτι τέτοιο γιατί απλά θα πέσει ο ανταγωνισμός να τους φάει.


Φυσικά οι εταιρείες το <<καλό>> το πράμα για να τα λέμε και κατανοητά το χρεώνουν και αντίστοιχα. Πώς είναι δυνατόν λοιπόν το φτηνό ορυκτέλαιο νάναι το ίδιο καλό με το φουλ συνθετικό και γιατί οι εταιρείες να πουλάνε όλα αυτά στην γκάμα τους και να μην έχουν μόνο τα απλά ορυκτέλαια και να τα κοστολογούν ακριβά? Δεν υπάρχει λογική σε τέτοιους συνειρμούς.


Επιπρόσθετα αν δεν κοιτάξεις  τις προδιαγραφές και δη τις τεχνικές το πως θα επιλέξεις το λάδι σου προσωπικά δεν το ξέρω ούτε καταλαβαίνω τι θες να πεις Βαγγέλη. No


Και αφήνω τελευταίο το γιατί ενώ κάποιος δεν έχει αγωνιστική (παίρνω ακραία παραδείγματα να γίνεται το θέμα περισσότερο κατανοητό) μοτοσυκλέτα να πάρει το πανάκριβο φουλ αγωνιστικό συνθετικό που  ενώ υπερκαλύπτεται με κάποιο φθηνότερο?
Διότι έτσι θέλει και είναι δικά του λεφτά και τα κάνει ότι θέλει.


Προσωπικά ήμουν πάντα υπέρ της μέσης λύσεως. Ήτοι βάζω αυτό που πρέπει βάση του τι μοτό έχω και ένα κλικ παραπάνω.
Για μένα περισσότερο ρόλο παίζει να αλλάζουμε τα λάδια στα χλμ ή στον χρόνο που προβλέπει ο κατασκευαστής της μοτοσυκλέτας και να τηρούνται οι προδιαγραφές που δίνει και όπως είπαμε ένα κλικ παραπάνω. Τα υπόλοιπα κατά την γνώμη μου είναι πεταμένα λεφτά αλλά αυτή είναι η δική μου γνώμη και τσέπη. 
Ο καθείς επ' αυτού πράττει ότι νομίζει καλύτερο για την περιουσία του.

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27474
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 56
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Δημοσίευση από vagma Την / Το Κυρ Απρ 15, 2018 2:44 pm

θα το εξηγησω λιγο καλυτερα............οσον αφορα τα αυτοκινητα και μονο ισως ο καθε κατασκευαστης  δημιουργουσε μια προδιαγραφη με κωδικη ονομασια που ισχυε για συγκεκριμενα μοντελα της..........και υποχρεωνε της εταιρειες λιπαντικων να βγαζουν εξειδικευμενα λιπαντικα  πχ 5-30 που να κανουν μονο για φορντ φιεστα...αλλη προδιαγραφη για φοκους  κλπ...............το ιδιο εκανε η GM  η ρενω η πεζω  η πορσε κλπ...........σε ενα ψαξιμο που εκανα καποτε για λογαριασμο ενος αυτοκινητοφορουμ ειδα οτι το range  των μετρησεων που δινανε σε συγκεκριμενες ιδιοτητες του λιπαντικου ηταν τοσο μεγαλο που το καλυπταν οριακα ακομα και ορυκτελαια αλλα και φουλ συνθετικα λαδια...............για παραδειγμα για το δικο μου αυτοκινητο ειναι η Ford WSS-M2C913-B βασει της οποιας δινει το φορντολαδο που ειναι ορυκτελαιο οπως και το fuchs αλλα και το aral........η motul το βγαζει σε ημισυνθετικο............ψαχνοντας σε amsoil και motul  ειδα οτι τις μετρησεις της προδιαγραφης αυτης  την καλυπταν οχι μονο τα συγκεκριμενα λαδια αλλα και αλλα καλυτερα που ειχαν οι εταιρειες αυτες αλλα απλα δεν γραφαν στο κουτι οτι κανουν για φορντ..........

στο θεμα τιμων παρατηρησα το εξης..............το 4λιτρο λαδι της φορντ το ορυκτελαιο εκανε 40 ευρω το fuchs,aral και motul γυρω στα 45-48 ευρω και το αγωνιστικο της μοτουλ το 300v(που βασει του ψαξιματος που εκανα υπερκαλυπτε την προδιαγραφη) στα 52............με τετοια μικρη διαφορα γιατι να μην παρω το διπλοεστερικο λαδι????.........και να παρω το ορυκτελαιο της φορντ???............εχω την εντυπωση οτι στις μοτο δεν εχουμε φτασει ακομα  να ζητουν λαδια με ειδικες προδιαγραφες που βαζουν οι κατασκευαστες..........


υγ. ενα μικρο δειγμα για το οτι ειπα πιο πανω..........σε αυτο το σαιτ...........[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]
avatar
vagma

Αριθμός μηνυμάτων : 1540
Ημερομηνία εγγραφής : 26/03/2016
Ηλικία : 43
Τόπος : ΠΕΙΡΑΙΑΣ

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Κυρ Απρ 15, 2018 7:35 pm

Μάλιστα, τώρα κατάλαβα τι ήθελες να πεις Βάγγο.

Σε μένα πάντως, αν και είμαστε OFF TOPIC εδώ που συζητάμε για λάδια μοτοσυκλετών - δικύκλων , είναι σαφέστατη η προδιαγραφή που μου δίνουν και οι διευκρινήσεις - διαστήματα σέρβις που μου δίνουν. Μου λένε μεν ξέρω γω VW 504-00 5-30 αλλά λένε κιόλας αλλαγή αν χρησιμοποιήσεις ημισυνθετικό σε ένα χρόνο ή 15.000 χλμ και αν βάλεις πλήρως συνθετικό σε 2 χρόνια ή 30.000 χλμ.
Οπότε ναι ισχύει ότι μπορείς να βρεις με την ίδια προδιαγραφή εταιρείας τόσο ημισυνθετικό όσο και πλήρως συνθετικό πλην όμως το <<αλλά>> τόδες.

Ας επικεντρωθούμε όμως στα λάδια των δικύκλων εδώ και αν θέλουμε να μιλήσουμε για λάδια αυτοκινήτων τότε ανοίγουμε θέμα στον τομέα των αυτοκινήτων που υπάρχει για αυτούς τους λόγους και για να μην μπερδεύουμε τα θέματα.

Τέλος αναφέρω ότι ειδικά στις μοτοσυκλέτες που το λάδι λιπαίνει τόσο τον κινητήρα όσο και το κιβώτιο ταχυτήτων έχει εντελώς άλλα χαρακτηριστικά από των αυτοκινήτων που έχουν άλλο λιπαντικό για τον κινητήρα και άλλο για το κιβώτιο ταχυτήτων. Επιπρόσθετα οι κινητήρες των μοτοσυκλετών στροφάρουν πολύ ψηλότερα από των αυτοκινήτων εκτός ελαχίστων εξαιρέσεων όπως είναι η δική μου για παράδειγμα αλλά και άλλα θέματα που για αυτό τον λόγο οι κατασκευαστές κατασκευάζουν άλλα λάδια για μοτό και άλλα για αυτοκίνητα κλπ.

Οπότε επαναλαμβάνω βγάλτε τα τετράκυκλα από το μυαλό σας και επικεντρωθείτε σε ότι λέτε στα δίκυκλα.

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27474
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 56
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Αξιολόγηση προστασίας κιβωτίου από το λιπαντικό - τι σημαίνει προστασία FLS

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Δευ Απρ 16, 2018 12:46 pm

Το θέμα καθαρίστηκε από τα λοιπά σχετικά περί αυτοκινήτων μιας και ήταν εκτός του θέματος των μοτοσυκλετιστικών λαδιών.

Καλή συνέχεια.

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27474
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 56
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης