Πρόσφατα Θέματα

Γράσα και τα περί αυτών.

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Πήγαινε κάτω

Γράσα και τα περί αυτών.

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Τρι Απρ 29, 2014 8:32 am

Όπως είναι γνωστό στα ρουλεμάν μας, σε σημεία τριβής γενικά το γράσο είναι το λιπαντικό που φροντίζει για την απρόσκοπτη λειτουργία τους στο πέρασμα του χρόνου και των χιλιομέτρων.

Ειδικότερα δε έχουμε τα εξής :

Γενικά
Ο κυριότερος σκοπός της λίπανσης στα έδρανα κυλίσεως είναι να μειώσει την φθορά λόγω τριβής κάθε στοιχείου του. Τα λιπαντικά δημιουργούν ένα λεπτό στρώμα το οποίο διαχωρίζει τις επιφάνειες κυλίσεως και ολισθήσεως, έτσι ώστε να έχουμε όσο το δυνατόν λιγότερη επαφή μεταξύ των μεταλλικών μερών του ρουλεμάν. Εκτός αυτού, το λιπαντικό, μπορεί να χρησιμοποιηθεί και για την απαγωγή θερμότητος από το εργαζόμενο ρουλεμάν. Για παράδειγμα, σε μια εφαρμογή όπου έχουμε λειτουργία σε υψηλές στροφές, θα μπορούσαμε να χρησιμοποιήσουμε ένα σύστημα κυκλοφορίας λαδιού με το οποίο θα απάγουμε την θερμότητα. Μια άλλη λειτουργία του λιπαντικού, είναι ότι εμποδίζει σκόνη και λοιπά ξένα σώματα από το να εισέλθουν στο ρουλεμάν. Επίσης προστατεύει τα μέρη του ρουλεμάν από διάβρωση- σκουριά, απορροφά κρουστικά φορτία και βοηθά στην ομοιόμορφη κατανομή των φορτίσεων στην επιφάνεια κυλίσεως.
Κατά την λίπανση απαιτείται προσοχή στα εξής σημεία:
Τα λιπαντικά αλλοιώνονται σε αυξημένες θερμοκρασίες, οπότε πρέπει οι διατάξεις να σχεδιάζονται ώστε η θερμοκρασία λειτουργίας να είναι όσον το δυνατόν πιο χαμηλή.
Επειδή το λεπτό στρώμα του λιπαντικού που σχηματίζεται, είναι ευαίσθητο στην θερμότητα, πρέπει να επιλέγεται τέτοιο ιξώδες, ώστε να διατηρεί τις λιπαντικές του ιδιότητες.
Η λίπανση των ρουλεμάν γίνεται είτε με γράσο, είτε με λάδι. Κάθε μέθοδος έχει τα χαρακτηριστικά της, και ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας που έχουμε, επιλέγουμε την κατάλληλη. Από κάτω  παρατίθεται πίνακας, συγκρίσεως των δυο μεθόδων.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

Λίπανση με γράσο
Τα λιπαντικά γράσου, είναι σχετικά εύκολα στον χειρισμό τους, και απαιτούν πολύ απλά στεγανωτικά. Για αυτό το λόγο το γράσο είναι και το πλέον χρησιμοποιούμενο λιπαντικό στα ρουλεμάν. Το γράσο είτε εγχέεται στους αύλακες κατά την συναρμολόγηση του εδράνου στο εργοστάσιο και εν συνεχεία σφραγίζεται με στεγανωτικό δακτύλιο, είτε γεμίζεται το ρουλεμάν με γράσο, χωρίς να υπάρχει στεγάνωση, οπότε και χρειάζεται τακτική αναπλήρωση του.

Tύποι και χαρακτηριστικά γράσου
Τα λιπαντικά γράσα, συντίθενται είτε από ορυκτέλαια, είτε από συνθετικά λάδια ή μίγματά τους, μαζί με διάφορα πηκτικά και άλλα πρόσθετα. Οι ιδιότητες του γράσου καθορίζονται από τις ιδιότητες του ελαίου που βασίστηκε η σύνθεσή του και από τον συνδυασμό των προσθέτων και του παχυντή. Για παράδειγμα γράσο που έχει ως βάση υψηλού ιξώδους έλαιο αντέχει σε υψηλότερες θερμοκρασίες και σε μεγάλα φορτία.
(1) Οι πηκτικοί παράγοντες (παχυντές) μπορεί να περιέχουν λίθιο, νάτριο, ασβέστιο, ζελ σιλικόνης, φθοράνθρακα κ.α. Τα διάφορα χαρακτηριστικά ενός γράσου, σε μεγάλο βαθμό, εξαρτώνται από το είδος του πηκτικού παράγοντα που θα χρησιμοποιηθεί και σε αυτούς οφείλεται η ημι-στερεά φάση του γράσου. Για παράδειγμα, ένα γράσο με βάση το νάτριο, έχει μικρή αντοχή στο νερό, ενώ γράσα με μη μεταλλικούς (π.χ ασβέστιο, σιλικόνη, φθοράνθρακας) παράγοντες , έχουν καλύτερες ιδιότητες σε υψηλές θερμοκρασίες.
(2) Προσμίξεις
Διάφορα πρόσθετα μπαίνουν σε ένα γράσο για να βελτιώσουν τις ιδιότητές του. Για παράδειγμα, εάν ένα ρουλεμάν, υπόκειται σε υψηλά φορτία, θα πρέπει να χρησιμοποιηθεί γράσο, με πρόσθετα για αντοχή σε υψηλή πίεση (high pressure additives). Σε περίπτωση υψηλής θερμοκρασίας λειτουργίας ή σε περίπτωση που δεν είναι δυνατή η αναπλήρωσή του γράσου για μεγάλο χρονικό διάστημα, καλό είναι να χρησιμοποιηθεί γράσο με σταθεροποιητή κατά της οξείδωσης, ενώ πρόσθετα υψηλής πίεσης είναι καλό να χρησιμοποιούνται σε γράσα που προορίζονται για ρουλεμάν που πρέπει να αντέχουν σε μεγάλα κρουστικά φορτία.
Η συνεκτικότητα καθορίζεται από την ποσότητα του παχυντή και το ιξώδες του ελαίου βάσης. Όταν γράσα διαφορετικού είδους αναμειχθούν μεταξύ τους αυτό θα έχει ως αποτέλεσμα να αλλάξει η συνεκτικότητά τους καθώς και το εύρος θερμοκρασίας λειτουργίας τους θα μειωθεί. Οπότε συστήνεται να μην γίνεται ανάμειξη γράσων από διαφορετικές εταιρίες, παρά μόνο στις περιπτώσεις που πρέπει να γίνει κάτι τέτοιο αλλά τα γράσα θα πρέπει στην περίπτωση αυτή να έχουν ίδιο έλαιο βάσης και παχυντή.

Ποσότητα γράσου
Η ποσότητα γράσου που χρησιμοποιείται που εισάγουμε στο ρουλεμάν, εξαρτάται από πολλούς παράγοντες, όπως:
(α) ο τύπος του γράσου
(β) η ταχύτητα περιστροφής του εδράνου
(γ) το μέγεθος και το σχήμα του κελύφους.
Δεν επιτρέπεται να γεμίσει το ρουλεμάν με γράσο, γιατί τότε θα έχουμε ολίσθηση των σφαιρών στους αύλακες και υπερθέρμανση. Η υπερθέρμανση με την σειρά της, μειώνει το ιξώδες του γράσου και είναι πλέον πιθανόν να υπάρξουν διαρροές. Από την άλλη μεριά, μικρότερη ποσότητα γράσου από την απαιτούμενη, δεν θα σχηματίσει το απαραίτητο πάχος λιπαντικού στρώματος, με  αποτέλεσμα τον υψηλότερο συντελεστή τριβής και την θέρμανση και φθορά του στοιχείων του εδράνου. Ο πρακτικός κανόνας υποδεικνύει την πλήρωση του ρουλεμάν μέχρι και το 75% της χωρητικότητας του όταν πρόκειται για αλλαγή ενώ όταν πρόκειται για αναλίπανση πρέπει να προστίθεται ποσότητα  G=0,005*D*B σε γραμμάρια ή σε cm3.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

Αναπλήρωση γράσου
Δεδομένου ότι η αποτελεσματικότητα της λίπανσης με γράσο μειώνεται με το πέρασμα του χρόνου, φρέσκο γράσο πρέπει να παρέχεται εκ νέου σε κατάλληλα χρονικά διαστήματα. Το χρονικό διάστημα αναπλήρωσης εξαρτάται από τον τύπο του ρουλεμάν, τις διαστάσεις, τη ταχύτητα περιστροφής και τη θερμοκρασία του ρουλεμάν, και το είδος του γράσου. Ένα εύκολο διάγραμμα αναφοράς για τον υπολογισμό του χρόνου αναπλήρωσης του γράσου φαίνεται παρακάτω. Το διάγραμμα δείχνει το χρόνο αναπλήρωσης για ένα τυπικό ρουλεμάν όταν δουλεύει κάτω από κανονικές συνθήκες λειτουργίας. Καθώς αυξάνει η θερμοκρασία λειτουργίας, το χρονικό διάστημα αναπλήρωσης μειώνεται.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

Στερεό γράσο

"Στερεό γράσο" είναι ένα λιπαντικό που αποτελείται κυρίως από λιπαντικό γράσο και από πολυμερές πολυαιθυλένιο. Το στερεό γράσο έχει το ίδιο ιξώδες όπως το απλό σε κανονική θερμοκρασία. Εάν θερμανθεί μία φορά και μετά ψυχθεί (αυτή η διαδικασία αναφέρεται ως "πύρωση") το γράσο σκληραίνει διατηρώντας μια μεγάλη ποσότητα λιπαντικού. Το αποτέλεσμα αυτής της στερεοποίησης είναι ότι το γράσο δεν διαρρέει εύκολα έξω από το ρουλεμάν, ακόμα και όταν το τελευταίο υπόκειται σε ισχυρές δονήσεις ή σε φυγόκεντρη δύναμη. Ρουλεμάν με στερεό γράσο είναι διαθέσιμα σε δύο τύπους: ο τύπος του spot-pack στο οποίο το στερεό γράσο εγχύεται στον κλωβό, και τον τύπο full-pack, στο οποία όλος ο χώρος γύρω από τα κυλιόμενα στοιχεία είναι γεμισμένος με στερεό γράσο. Στερεό γράσο τύπου spot-pack συστήνεται για ένσφαιρα ρουλεμάν βαθέως αύλακος, μικρής διαμέτρου ένσφαιρα ρουλεμάν. Στερεό γράσο τύπου full-pack χρησιμοποιείται σε αυτορρύθμιστα ένσφαιρα ρουλεμάν. Κύρια πλεονεκτήματα: (1) η διαρροή λιπαντικού είναι ελάχιστη. (2) χαμηλή ροπή στο ρουλεμάν με στερεό γράσο τύπου spot-pack.

Λίπανση με λάδι
Το λιπαντικό λάδι είναι κατάλληλο σε εφαρμογές που απαιτούν η παραγόμενη από το ρουλεμάν θερμότητα ή η θερμότητα που εφαρμόζεται στο ρουλεμάν από άλλες πηγές να απομακρύνεται από το ρουλεμάν και να διαχέεται προς τα έξω. Στον διπλανό πίνακα φαίνονται οι κύριες μέθοδοι λίπανσης με λιπαντικό λάδι.
Υπό κανονικές συνθήκες λειτουργίας, μηχανικό λάδι, λάδι κινητήρα, και άλλα πετρελαιοειδή χρησιμοποιούνται ευρέως για τη λίπανση των ρουλεμάν με στοιχεία κυλίσεως. Ωστόσο, για θερμοκρασίες άνω των 150 ° C ή κάτω από -30 ° C, χρησιμοποιούνται συνθετικά λιπαντικά, όπως το λάδι διεστέρα, έλαιο σιλικόνης, και το λάδι φθορανθράκων.
Για τα λιπαντικά έλαια, το ιξώδες είναι μία από τις πιο σημαντικές ιδιότητες και καθορίζει την αποτελεσματικότητα ενός λιπαντικού. Εάν το ιξώδες είναι πολύ χαμηλό, ο σχηματισμός της ταινίας (film) του λιπαντικού θα είναι ανεπαρκής, και θα προκαλέσει ζημία στους αύλακες του ρουλεμάν. Εάν το ιξώδες είναι πολύ υψηλό, η αντίσταση του ιξώδους θα είναι επίσης μεγάλη και να οδηγήσει σε αυξήσεις της θερμοκρασίας και απώλεια τριβής. Σε γενικές γραμμές, για εφαρμογές υψηλών ταχυτήτων λιπα ντικό χαμηλού ιξώδους θα πρέπει να χρησιμοποιείται, για εφαρμογές μεγαλύτερων φορτίων ένα λιπαντικό με υψηλότερο ιξώδες πρέπει να χρησιμοποιείται. Η διπλανή εικόνα είναι ένα διάγραμμα σύγκρισης θερμοκρασίας λειτουργίας - ιξώδους για την επιλογή του λιπαντικού με τα κατάλληλα χαρακτηριστικά για μια εφαρμογή.
Τα διαστήματα κατά τα οποία το λιπαντικού πρέπει να αλλάξει ποικίλλει ανάλογα με τις συνθήκες λειτουργίας, την ποσότητα του λιπαντικού, και το είδος του λαδιού που χρησιμοποιείται. Σε γενικές γραμμές, για την μέθοδο λουτρού λαδιού, όπου η θερμοκρασία λειτουργίας είναι 50 °C ή μικρότερη, το λιπαντικό θα πρέπει να αντικατασταθεί τουλάχιστον μία φορά το χρόνο. Όταν η θερμοκρασία λειτουργίας είναι μεταξύ 80 ° C - 100 ° C, το λιπαντικό πρέπει να αντικαθίσταται τουλάχιστον κάθε τρεις μήνες. Για σημαντικό εξοπλισμό, είναι ενδεδειγμένο να ελέγχεται η αποτελεσματικότητα και η φθορά (καθαρότητα) του λιπαντικού τακτικά για να καθορίζεται πότε η αντικατάσταση του λιπαντικού είναι απαραίτητη.
Για την επιλογή του κατάλληλου λαδιού το βασικότερο κριτήριο είναι το κατά πόσο παρέχεται το κατάλληλο  ιξώδες για την συγκεκριμένη λειτουργία. Οι κατασκευαστές για την επιλογή λαδιού δίνουν ένα πίνακα στον οποίο προτείνεται το ιξώδες ανάλογα με τη θερμοκρασία λειτουργίας και την ταχύτητα, Σχ . Επίσης δίνουν το διάγραμμα που συσχετίζει το ιξώδες με τη θερμοκρασία λειτουργίας, παρακάτω σχήμα .

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

Επιλογή λαδιού

Υπό κανονικές συνθήκες λειτουργίας, χρησιμοποιούνται ευρέως, ορυκτέλαια για την λίπανση των ρουλεμάν. Για θερμοκρασίες άνω των 150οC, ή κάτω των -30 οC, χρησιμοποιούνται συνθετικά έλαια, όπως: λάδι σιλικόνης, διεστέρων, φθορανθράκων κ.α.
Πολύ σημαντική ιδιότητα για τα λιπαντικά, είναι το ιξώδες. Αν αυτό είναι πολύ χαμηλό, δεν θα έχουμε αρκετό πάχος λιπαντικού στρώματος. Αν είναι πολύ υψηλό, εμφανίζεται αντίσταση λόγω ιξώδους, πράγμα που έχει ως αποτέλεσμα την αύξηση της θερμοκρασίας και τις απώλειες λόγω τριβής. Εν γένει για εφαρμογές υψηλών ταχυτήτων, χρησιμοποιούνται λάδια με χαμηλότερο ιξώδες, ενώ εφαρμογές με υψηλά φορτία απαιτούν και μεγαλύτερο ιξώδες.

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]


Έχει επεξεργασθεί από τον/την Savvas στις Παρ Μαϊος 23, 2014 12:41 pm, 1 φορά

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27729
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 55
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Γράσα και τα περί αυτών.

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Τρι Απρ 29, 2014 8:45 am

Ειδικά για το κάθε ένα μηχανάκι ή γενικότερα εφαρμογή, ο κατασκευαστής έχει φροντίσει να προτείνει και το κατάλληλο είδος γράσου που θα χρησιμοποιηθεί για τη λίπανση των ρουλεμάν.

Αυτό είναι πολύ βασικό να τηρείται.

Παράδειγμα η λίπανση που έγινε τις προάλλες στον συμπλέκτη του συμφορουμίτη μας Νίκου.
Προτείνεται από το εγχειρίδιο συντηρήσεως της Χόντα το γράσο της SHELL Alvania ή GADUS όπως είναι η νέα του ονομασία.

Άν προσέξουμε τα χαρακτηριστικά του θα απομονώσουμε ότι το σημείο βρασμού του είναι οι 180 βαθμοί ενώ άλλα πολύ καλά γράσα φθάνουν μετά βίας τους 130 βαθμούς.

Αντιλαμβάνεστε ότι για να το λέει ο κατασκευαστής για το συγκεκριμένο γράσο οι θερμοκρασίες του συμπλέκτη είναι πολύ μεγάλες.

Η τιμή δε του συγκεκριμένου που βγαίνει σε συσκευασίες δυστυχώς τεράστιες της τάξεως των 5 κιλών, είναι αρκετά μεγάλη οπότε συνιστάται να το παίρνουν αρκετοί μαζί κάτοχοι του ιδίου μοτοσακού ούτως ώστε να μειώνεται η τιμή.

Λεπτομέρειες για το παραπάνω γράσο θα βρείτε όσοι τυχόν ενδιαφέρεστε [Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

Υ.Γ. Με την ευκαιρία να ευχαριστήσουμε εγώ και ο Μάνος τον φίλο Νίκο που μας έδωσε από ένα βαζάκι από το συγκεκριμένο πανάκριβο γράσο !     

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27729
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 55
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Γράσα και τα περί αυτών.

Δημοσίευση από captnemo Την / Το Τρι Απρ 29, 2014 9:50 am

Μπράβο φίλε    
avatar
captnemo

Αριθμός μηνυμάτων : 1047
Ημερομηνία εγγραφής : 06/03/2013

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Γράσα και τα περί αυτών.

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Τρι Απρ 29, 2014 9:53 am

captnemo έγραψε:Μπράβο φίλε    

Ευχαριστώ φίλε μου,ελπίζω να σας φανεί χρήσιμο.  

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27729
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 55
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Απ: Γράσα και τα περί αυτών.

Δημοσίευση από Savvas Την / Το Κυρ Οκτ 05, 2014 9:12 pm

ΓΡΑΣΣΟ ΣΙΛΙΚΟΝΗΣ 5€ (100gr)

ΓΡΑΣΣΟ ΛΙΘΙΟΥ (ΑΝΩΤΕΡΗΣ ΠΟΙΟΤΗΤΑΣ απο Shell ALVANIA R3) 15€ (1Kg) [/b]

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]

SUCHEM - ΣΟΥΚΟΥΛΗ ΜΑΡΙΑΧημικά Προϊόντα
Πάτση Σπύρου 47 Αθήνα, Τ.Κ. 10447
Δήμος Αθηναίων, Νομός Αττικής
Τηλ.: 2103428703
Φαξ: 2103426279
Κιν.: 6977715339
Κατηγορία: Χημικά Προϊόντα

[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτόν το σύνδεσμο.]

_________________
[Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.][Πρέπει να είστε εγγεγραμμένοι και συνδεδεμένοι για να δείτε αυτή την εικόνα.]
HONDA NC 750 X - YAMAHA CYGNUS X 125  -  HONDA LEAD 90 -  HONDA PCX 125 - HONDA PCX 150
avatar
Savvas
Admin

Αριθμός μηνυμάτων : 27729
Ημερομηνία εγγραφής : 13/05/2012
Ηλικία : 55
Τόπος : Ελλαδάρα αγάπη μου

Επιστροφή στην κορυφή Πήγαινε κάτω

Επισκόπηση προηγούμενης Θ.Ενότητας Επισκόπηση επόμενης Θ.Ενότητας Επιστροφή στην κορυφή


 
Δικαιώματα σας στην κατηγορία αυτή
Δεν μπορείτε να απαντήσετε στα Θέματα αυτής της Δ.Συζήτησης